Metoda Treningu Umiejętności Społecznych polega na rozkładaniu zachowań społecznych na czynniki pierwsze a następnie uczeniu ich krok po kroku.

Na czym polega

W metodzie TUS pracuje się nad trzema poziomami w zakresie sfery społecznej:
a) emocje
Niezwykle istotne jest rozumienie jak rozwija się sfera emocji i co jest ważne w tym zakresie i dlaczego dzieci mogą mieć problem w sferze emocji. Należy pamiętać, iż uczucia mają trzy komponenty: fizjologiczny, poznawczy i behawioralny. Obszary pracy w zakresie emocji:
• Rozpoznawanie emocji
• Radzenie sobie z emocjami
• Różnicowanie różnych emocji
• Konstruktywne sposoby radzenia sobie z emocjami
b) Normy i sytuacje społeczne Dzieci uczęszczające na zajęcia z TUS mają problem z normami społecznymi i nie radzą sobie w wielu sytuacjach. To jednak nad czym dokładnie należy pracować zależy od wieku uczestników, ich poziomu funkcjonowania oraz doświadczeń. Normy i sytuacje społeczne, nad którymi należy pracować podczas zajęć z zakresu TUS:
• Witanie się, żegnanie
• Zawieranie i podtrzymywanie znajomości
• Słuchanie, zadawanie pytań, prowadzenie konwersacji
• Przepraszanie, proszenie, odmawianie dziękowanie
• Reagowanie na porażkę, przegraną
• Zachowanie w stosunku do osób dorosłych
• Mówienie i przyjmowanie komplementów
• Wyrażanie krytyki i przyjmowanie jej
• Inne metody w domu i w szkole/przedszkolu (inne miejsca)
• Czekanie na swoją kolej
c) Samowiedza i samoświadomość Istotne jest aby uczestnicy zajęć TUS mieli okazję skupić się na sobie samych oraz nauczyć się rozumieć innych. W tym obszarze porusza się następujące zagadnienia:
• Wiedza o sobie i o innych
• Praca nad nieśmiałością
• Inność i różnorodność
• Rozumienie swoich zachowań i reakcji oraz rozwijanie własnego potencjału

Wskazania

Problemy w zakresie sfery społeczno – emocjonalnej dotyczą dzieci z różnego rodzaju trudnościami i zaburzeniami, takimi jak: zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD), zaburzenia ze spektrum poalkoholowych uszkodzeń płodu (FASD), zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD), niepełnosprawność intelektualna, zaburzenia słuchu i przetwarzania słuchowego, mutyzm wybiórczy, specyficzne problemy w uczeniu się, a także nieśmiałość, wycofanie, fobie społeczne, trudności w relacjach rówieśniczych, przemoc rówieśnicza.

W zależności od potrzeb i gotowości uczestnika, praca odbywa się w grupach lub indywidualnie. Istnieje możliwość rozpoczęcia zajęć indywidualnych do momentu osiągnięcia przez dziecko/nastolatka gotowości do uczestnictwa w zajęciach grupowych.

Efekty

Rezultatem pracy na treningach umiejętności społecznych jest wzrost pewności siebie, poprawa zdolności do radzenia sobie w sytuacjach trudnych, ogólna poprawa funkcjonowania społecznego, zdobycie umiejętności zawierania, podtrzymywania relacji rówieśniczych, zmniejszenie zachowań negatywnych, lepsze rozumienie emocji swoich i osób z otoczenia, stosowanie zasad i norm społecznych, poprawa komunikacji i interakcji z otoczeniem i wiele… wiele.. innych.