Terapia ręki to specjalistyczne ćwiczenia mające na celu poprawę sprawności manualnej, koordynacji i precyzji ruchów dłoni oraz palców, wspomagające prawidłowy rozwój motoryki małej.

Na czym polega

Terapia ręki to forma terapii, która ma na celu poprawę sprawności manualnej, koordynacji ruchowej oraz precyzyjnych zdolności motorycznych rąk i palców. Polega na wykonywaniu specjalistycznych ćwiczeń, które wspierają rozwój umiejętności potrzebnych w codziennym życiu, takich jak pisanie, rysowanie, czy manipulowanie przedmiotami. Terapia ręki stosowana jest w przypadku dzieci i dorosłych z opóźnieniem rozwoju motorycznego, zaburzeniami neurologicznymi lub po urazach.

Wskazania

Przeznaczona jest w głównej mierze dla dzieci, u których stwierdza się:

  1. trudności manualne ( wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików, nawlekanie koralików, układanie drobnych przedmiotów),
  2. trudności grafomotoryczne ( kreślą niedokładne szlaczki, nie lubią wycinać, rysować, lepić, rysunki często sprawiają wrażenie niestarannych),
  3. obniżony poziom graficzny pisma – litery niekształtne, kanciaste, nieprecyzyjne, różnej wielkości, wychodzące poza linie, połączenia pomiędzy literami różnej długości, o różnym nachyleniu liter, w dowolnym miejscu litery, odstępy między literami za duże lub za małe, pismo mało czytelne, tempo pisania wolne – trudności z nadążaniem za tempem innych dzieci,
  4. osłabione mechanizmy równoważne (trudności z jazdą na rowerze, hulajnodze, staniem na jednej nodze), niezgrabność ruchową, brak koordynacji ruchowej,
  5. zachowanie nieprawidłowej postawy podczas pracy przy stoliku,
  6. wyraźne obniżenie lub podwyższenie napięcia mięśniowego w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej (nieprawidłowe trzymanie narzędzia piszącego- ściskanie za mocno, albo trzymanie za lekko),
  7. szybkość ruchów nie jest dostosowana do zadania, które należy wykonać ( są zbyt wolne, albo za szybkie).
Efekty

Rezultatem terapii ręki jest przezwyciężenie, zmniejszenie i wyrównanie ubytków funkcjonalnych u dzieci, które są powodem zaburzeń/dysharmonii w rozwoju fizycznym i/lub psychicznym, utrudniającym proces uczenia się, co ma wpływ na osiągnięcia gotowości szkolnej, zwłaszcza w zakresie motoryki dużej i małej, analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej, mowy czynnej i biernej (czyli mówienie i rozumienie), lateralizacji oraz emocji. Terapia ręki zmniejsza lub wyrównuje deficyty związane z zaburzeniami integracji sensorycznej, kształtuje nawyk prawidłowej postawy w różnych pozycjach i czynnościach, rozwija koordynację wzrokowo-ruchową, rozwija orientację w schemacie ciała oraz przestrzeni, rozwija koncentrację, zwiększa samodzielność w zakresie saomobsługi, stymuluje rozwój grafomotoryki i prawidłowego chwytu pisarskiego, co w efekcie końcowym stymuluje umiejętność pisania i rysowania. Dodatkowo rozwija mowę u dzieci.