Terapia ręki to specjalistyczne ćwiczenia mające na celu poprawę sprawności manualnej, koordynacji i precyzji ruchów dłoni oraz palców, wspomagające prawidłowy rozwój motoryki małej.
Terapia ręki to forma terapii, która ma na celu poprawę sprawności manualnej, koordynacji ruchowej oraz precyzyjnych zdolności motorycznych rąk i palców. Polega na wykonywaniu specjalistycznych ćwiczeń, które wspierają rozwój umiejętności potrzebnych w codziennym życiu, takich jak pisanie, rysowanie, czy manipulowanie przedmiotami. Terapia ręki stosowana jest w przypadku dzieci i dorosłych z opóźnieniem rozwoju motorycznego, zaburzeniami neurologicznymi lub po urazach.
Przeznaczona jest w głównej mierze dla dzieci, u których stwierdza się:
- trudności manualne ( wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików, nawlekanie koralików, układanie drobnych przedmiotów),
- trudności grafomotoryczne ( kreślą niedokładne szlaczki, nie lubią wycinać, rysować, lepić, rysunki często sprawiają wrażenie niestarannych),
- obniżony poziom graficzny pisma – litery niekształtne, kanciaste, nieprecyzyjne, różnej wielkości, wychodzące poza linie, połączenia pomiędzy literami różnej długości, o różnym nachyleniu liter, w dowolnym miejscu litery, odstępy między literami za duże lub za małe, pismo mało czytelne, tempo pisania wolne – trudności z nadążaniem za tempem innych dzieci,
- osłabione mechanizmy równoważne (trudności z jazdą na rowerze, hulajnodze, staniem na jednej nodze), niezgrabność ruchową, brak koordynacji ruchowej,
- zachowanie nieprawidłowej postawy podczas pracy przy stoliku,
- wyraźne obniżenie lub podwyższenie napięcia mięśniowego w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej (nieprawidłowe trzymanie narzędzia piszącego- ściskanie za mocno, albo trzymanie za lekko),
- szybkość ruchów nie jest dostosowana do zadania, które należy wykonać ( są zbyt wolne, albo za szybkie).
Rezultatem terapii ręki jest przezwyciężenie, zmniejszenie i wyrównanie ubytków funkcjonalnych u dzieci, które są powodem zaburzeń/dysharmonii w rozwoju fizycznym i/lub psychicznym, utrudniającym proces uczenia się, co ma wpływ na osiągnięcia gotowości szkolnej, zwłaszcza w zakresie motoryki dużej i małej, analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej, mowy czynnej i biernej (czyli mówienie i rozumienie), lateralizacji oraz emocji. Terapia ręki zmniejsza lub wyrównuje deficyty związane z zaburzeniami integracji sensorycznej, kształtuje nawyk prawidłowej postawy w różnych pozycjach i czynnościach, rozwija koordynację wzrokowo-ruchową, rozwija orientację w schemacie ciała oraz przestrzeni, rozwija koncentrację, zwiększa samodzielność w zakresie saomobsługi, stymuluje rozwój grafomotoryki i prawidłowego chwytu pisarskiego, co w efekcie końcowym stymuluje umiejętność pisania i rysowania. Dodatkowo rozwija mowę u dzieci.
